PKP Intercity uruchomi od czerwca nowe połączenia kolejowe - kolejny pociąg dalekobieżny przez Mielec, pociąg z Lublina do Krakowa czy zupełną nowość, połączenie z Wrocławia do Szczecina przez... Poznań. Na czas wakacji "szczecińskie" Pendolino dojedzie aż do Świnoujścia, oferując rekordowy czas dojazdu z Warszawy.
PKP Intercity zapowiedziało właśnie nowości w swojej siatce połączeń wakacyjnych. Trafią do niej, jak co roku, pociągi sezonowe - np. do Łeby czy Helu, ale także zupełnie nowe, regularne połączenia całoroczne.
I tak, w zakresie pociągów wakacyjnych, do Świnoujścia kursować będzie 11 par pociągów, do Kołobrzegu 16, do Łeby 5 a do Ustki i Helu po 6 pociągów dalekobieżnych. Do Zakopanego dojedzie 12 par pociągów a do Szklarskiej Poręby 3.
Znacznie ciekawsze są połączenia, które zostaną uruchomione od czerwcowej korekty rozkładu jazdy, jako dodatkowe pociągi w stosunku do tego, co planowano na ten rozkład jazdy. Na razie nie wiemy, czy będą to połączenie całoroczne czy też nie. Przewidziano sześć takich pociągów, a więc po pierwsze kolejny pociąg z Krakowa przez Mielec do Hrubieszowa, dzięki czemu Mielec zyska następne połączenie dalekobieżne. Ten pociąg będzie się nazywał IC Kasztelan.
Ponadto PKP Intercity uruchomi też pociąg IC Smok Wawelski z Krakowa do Lublina przez Rzeszów i Leżajsk.
– Wzmacniamy te trasy, na których widzimy duże wzrosty liczby podróżnych i które ciągle mają ten potencjał do wzrostu. Takim przykładem jest Hetman do Mielca. Przywrócenie Hetmana na trasę sprzed 2009 r. okazało się dobrym ruchem, dlatego teraz uruchomimy kolejną parę pociągów w tej relacji o nazwie Kasztelan. Poszliśmy za ciosem i uruchomimy też nowy pociąg na pograniczu Lubelszczyzny, Podkarpacia i Małopolski - Smok Wawelski. Połączenia przez Mielec i Leżajsk są takimi, które roboczo nazywamy “eliminatorami wykluczenia komunikacyjnygo”, ale one też mają potencjał. Chcemy też, żeby linie spalinowe też pracowały coraz lepiej i to także w ruchu dalekobieżnym – opisywał te połączenia Piotr Malepszak, wiceminister infrastruktury.
Trzy kolejne nowe połączenia to IC Katamaran z Łodzi do Gdyni przez Warszawę, a także IC Leśmian z Białegostoku do Wrocławia przez Łódź i Warszawę oraz IC Brda z Bydgoszczy do Warszawy.
Ponadto na czas wakacji Pendolino
kursujące normalnie do i ze Szczecina zostanie wydłużone do Świnoujścia, co oznacza, że jednostki ED250 dojadą do kolejnych miejscowości (poza Świnoujściem to także Międzyzdroje), gdzie do tej pory nie kursowały.
– To połączenie, z wyjazdem około 16 z Warszawy i przyjazdem do Świnoujścia około 21:40, sprawia, że dystans około 600 kilometrów pokonamy w czasie prawie godzinę lepszym niż samochodem. To też oczywiście historycznie najlepszy czas przejazdu dla tej relacji – dodawał Malepszak.
Zupełną nowością od czerwca będzie też wprowadzenie połączenia Szczecina i Wrocławia trasą przez Poznań, a nie podstawową dla tej relacji przez Zieloną Górę. Pozwoli to w pełni wykorzystać zmodernizowane do prędkości 160 km/h linie ze Szczecina do Poznania i z Poznania do Wrocławia i zapewnić zapewne lepszy czas przejazdu niż trasą przez województwo lubuskie - obecnie jadąc w tej relacji z… przesiadką w Poznaniu jesteśmy w stanie pokonać tę trasę o godzinę szybciej niż bezpośredni pociąg przez Głogów i Zieloną Górę. To połączenie ma nazywać się IC Merkury i dojedzie aż do Świnoujścia.